5 ting publikum misliker

kjedelig

Lurer du på hvorfor mange betaler i dyre dommer for å delta på konferanser, men likevel sovner under foredragene? Det er ikke alltid lange kvelder i baren er forklaringen. Mange talere ødelegger både for seg selv og andre.

Som foredragsholder ønsker du å gjøre et best mulig inntrykk. De færreste har ubegrenset tid til å forberede seg, slik at det må gjøres noen kompromisser. Holder du mange presentasjoner er det lett å flyte på gamle prestasjoner. På grunn av sin faglige, økonomiske eller sosiale posisjon trenger heller ikke alle å bekymre seg for om de blir invitert igjen. Men, det er jo likevel dumt å irritere sitt publikum. Unngå derfor i det minste disse fallgruvene.

Fem ting som irriterer publikum:

5. Tekniske problemer.

Utrolig mange viktige presentasjoner får en dårlig start på grunn av tekniske problemer. Uhell kan skje, men dersom det ikke finnes en plan B som raskt kan settes ut i livet blir presentasjonen din ødelagt.

Fomling med tilkoblinger, prosjektor som ikke fungerer, lyspærer som slutter å virke, lydanlegg man ikke kan håndtere osv. avslører at du ikke møter forberedt. Det er det irriterende for publikum å være vite til. Du bruker verdifull tid, som må tas av din tilmålte tid, av pausen eller medfører en forsinkelse av hele programmet. Publikum oppfatter dette (med rette) som respektløst.

  • Kom minst en halv time før, slik at du kan få testet teknisk utstyr, lært deg hvordan det skal håndteres. Da slipper publikum å delta på denne opplæringen.
  • Ha alltid med nødvendige koblinger selv, og vær forberedt på å bruke andre versjoner av program enn du selv er vant med. Både egen pc og minnebrikke er obligatorisk.
  • Lag en versjon av PowerPoint i forrige office-versjon. Ta gjerne med en pdf-utgave også. Det kan hende du mister noen funksjoner, men du får i alle fall vist presentasjonen din.

4. Irriterende bruk av «ikke-ord»

«Hmm, ååååå, også, vet du, at, ikke sant» og andre småord og lyder som ikke gir noen mening.

Mange fyller ut enhver pause med lyd. Det gjør ikke noe om du kommer med et og annet hmm eller ååå, men ikke hvert 20. sekund! Skjer dette for ofte, legger publikum mer merke til disse irriterende småordene enn ditt budskap. Og de irriterer seg!

  • Forbered deg godt. Ikke foran PC’n, men stående ved en talerstol eller lignende.
  • Øv like mye på det du ikke skal si, som det du skal si.
  • Film gjerne deg selv med telefonen eller et enkelt digitalkamera. Da vil du raskt høre om du fyller pausene med lyd.

3. Talere som er mest opptatt av seg selv.kinopubl kjedelig

De som bare snakker ut i fra seg selv og sitt eget utgangspunkt er irriterende for andre. Det er ikke ditt behov for å si noe, men publikums behov for å lære, høre og forstå som skal være utgangspunktet.

Publikum er ikke i salen for din del, men for din historie. Talere som overhode ikke forholder seg til de som faktisk sitter i salen mister deres oppmerksomhet.

  • En klassisk feil er å avvise spørsmål. Da beviser du at du ikke bryr deg om publikum.
  • Skap interesse i salen, engasjer salen, interager med salen. Det finnes mange teknikker for å engasjere både små og store forsamlinger. Forbered deg også på dette.

2. Alt for mye stoff!

Ikke plag publikum med uendelige lister, fakta og statistikk for å bevise hvor mye du kan. Det er ikke hvor mye du rekker å si, men hvor mye publikum rekker å forstå som er begrensningen. Gi publikum innsikt og forståelse ved hjelp av din ekspertise. Avdekkk kunnskap publikum ikke har fra før.

  • Finn ut om publikum ønsker dyp innsikt i en smal problemstilling eller et overblikk over et større fagområde.
  • Du trenger ikke dekke alt du kan og vet. Du irriterer publikum hvis du prøver.

1. Høytlesning

Det som irriterer publikum aller mest er talere som bruker powerpoint som manus og leser opp sin presentasjon. Skal du få publikum til å sovne, er dette måten å gjøre det på! Publikum er ikke kommet for å se at du leser, de kommer for å oppleve din entusiasme, lære av din innsikt eller forstå dine motiver.

  • Publikum kan lese. De leser raskere enn deg, så din stemme blir bare forstyrrende bakgrunnsstøy. Skulle du komme med et gullkorn som ikke står på sliden, vil dessverre bare et fåtall få det med seg.
  • Lag presentasjon for publikum, slik at de lettere forstår ditt budskap, ikke for å gjøre din jobb lettere.
  • Har du 200 personer i salen, og ditt innlegg varer 30 minutter, betyr det at publikum bruker 100 timer av sin dyrebare tid på deg. Burde ikke du bruke noen timer på dem?

Har du ikke tid til å forberede deg ordentlig, så ikke ta på deg jobben! Ikke tro at erfaring gjør at du ikke trenger å forberede deg. De dyktige har alltid respekt for sitt publikum.

Det er vel og bra om du unngår å irritere publikum. Skal du virkelig begeistre må ambisjonene være enda større.
Dette innlegget er inspirert av dette foredraget:

http://www.slideshare.net/asevenstern

 

3 replies
  1. Torill Ellingsen
    Torill Ellingsen says:

    Veldig fin artikkel! Har sjøl snakket endel til skoleklasser i grunnskole og videregående skole om kommunen. Og de skal jeg love deg gir rask tilbakemelding i form av kroppsspråk og holdning 🙂 Men samtidig får du virkelig prøvd deg på å holde et slikt publikum engasjert. og det er god trening!

    Svar
  2. Anne Guri
    Anne Guri says:

    Takk for tilbakemeldinger, begge to!

    Ja elever er ikke de enkleste å snakke til når man kommer inn i en enkelt-time. Da gjelder det virkelig å forstå sitt publikum for å gjøre stoffet relevant for dem. Når det lykkes, er det jo desto bedre!

    Svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *