Aktuelle WOMAS- strategier

Som med alle andre former for strategier, må du ha målet klart for deg. Hvorfor skal dere bruke sosiale medier, hva er dere ønsker å oppnå? Å være tilstede på Facebook fordi «alle andre er det», eller «kanskje det ligger en mulighet der» er greit nok det. Men, da er det også vanskelig å velge strategi.

Mange går inn i SoMe for å lære om muligheter og begrensninger. WOMAS-strategier passer for de som ønsker å nå ut til et stort antall mennesker eller organisasjoner, uten å gå veien om å samle dem som tilhengere. Eksempler på mål kan være økt kjennskap, økt lojalitet, hyppigere gjenkjøp, flere besøkende i butikk, flere forespørsler om å gi tilbud, eller rett og slett økt omsetning.

Word of mouth at scale -WOMAS-strategier bygger på folks naturlige ønske om å dele erfaringer, opplevelser og stemninger med andre. Les gjerne «Hva er din WOMAS-strategi» først, om du ikke har lest artikkelen før.

Grunnleggende for WOMAS-formen for markedsføring er at dine tilhengere og lesere ikke er din endelige målgruppe. Gevinsten ligger i at de videreformidler til sine venner, som igjen sprer dette videre. Kun på denne måten kan du nå de store markedssegmentene. For selv om 50.000 – eller 100.000 tilhengere høres imponerende ut, er det alt for liten gruppe for merkevarebygging i Norge. Du skal starte en dominoeffekt.

Du kan ikke forvente at «alle» videresender dine oppdateringer. Hvis 3 % gjør det, og denne andelen holder seg i noen ledd, når du raskt mange nok. I denne sammenhengen er aktive tilhengere mye mer verd enn antallet tilhengere. Men, du trenger selvfølgelig en base å jobbe ut i fra. I begynnelsen må du derfor kombinere vekst med aktivitet.

WOMAS- passer for den som har selvtillit på vegne av sin organisasjon og sine produkter. Som med andre vellykkede strategier fungerer de best når du kjenner målgruppen godt. Så basis markedsføringsarbeid må nok gjøres her også…Vær sikker på at kvalitet og service holder mål før du starter. Husk at folk lettere deler negative enn positive erfaringer. Ta innspill og kritikk på alvor!

WOMAS skiller seg ut ved at det ikke først og fremst er antall «liker» eller kommentarer tilbake til avsender, som er hensikten, men at innholdet deles og kommenteres videre til andre. Innholdet må derfor være noe annerledes og det er krevende å følge opp dette over tid.

Fra www.Womma.org har jeg hentet noen eksempler på typer strategier, og suppler litt selv:

  • Buzz-, eller «snakkis-markedsføring». Bruk av elementer fra høyprofilert underholdning eller sterkt nyhetsfokus for å få folk til å snakke om ditt produkt. Mange ønsker å være andres kilde til nyheter, og da sprer de gjerne innhold videre.
  • Etablere eller støtte nisjegrupper som sannsynligvis deler interesse for merket, og tilby disse verktøy, innhold og informasjon. Dette kan være brukergrupper, fan-klubber eller diskusjonsforum. Jo bredere perspektiv, jo lettere deler folk videre, og ikke bare «liker» eller kommenterer tilbake til deg.
  • Grasrot-bevegelser – organisere og/eller motivere frivillige til å stå på for f. eks å bedre rammebetingelser og gi oppmerksomhet med stor rekkevidde.
  • Inspirere talspersoner og misjonærer. Har du mange entusiastiske kunder og brukere som gjerne vil snakke om deg og ditt produkt, så gi dem historiene de kan dele.
  • Være faglig kilde og «orakel». Ved å være en kilde til kortfattet informasjon og avklaringer av faglige spørsmål kan ditt budskap spres til stadig nye, og ikke minst relevante, grupper.
  • Humor og selvironi. Ved å by på seg selv på en humoristisk og selvironisk måte innbyr du også til spredning av budskapet. Pass på at humoren ikke blir for smal, men passer for hele målgruppen din. Er den smal og «nerdete», kan også humoren være det.

Det kan være vanskelig å kombinere disse, det er derfor jeg kaller dem ulike strategier. Det finnes sikkert også andre strategiske valg, kom gjerne med innspill!

Budskapet må være egnet til å dele, ikke bare kommentere.

Første regel for å få dette til å fungere: ikke snakk for mye om det som ligger deg på hjertet, men være våken for hva målgruppen ønsker. Dette er lærdom fra første forelesning i markedsføring, men likevel et punkt det syndes mye mot.

Før du går i gang må både ressursbruk og organisering være på plass.

1 svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] innholdet i en WOMAS-strategi kan inneholde kommer jeg tilbake til i en annen bloggpost. Er du utålmodig, så bare ta kontakt ; ) Del dette på:FacebookTwitterLike this:LikeBe the first […]

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *