Gjør budskapet relevant med mikrohistorier

mikrohistorieSom kommunikasjonsgrep brukes historiefortelling ofte som lange fortellinger og føljetonger. Bruken av mikrohistorier er derimot ikke så kjent. Som alle gode verktøy kan de utgjøre et hav av forskjell. La meg gi deg et eksempel:

En solrik vårdag. Et godt stykke ut i semesteret, men likevel et stykke unna eksamen. Den faste gjengen er på plass i forelesningssalen. De sprer seg godt utover, studentene. Litt på grunn av tilgang til stikk-kontakter, og litt av gammel vane. Som vanlig er det ingen som setter seg helt foran.

Temaet er forsikring, nærmere bestemt liv og helseforsikring. Jeg ber studentene angi hvor relevant dette temaet er for dem ved å rekke et antall fingre i været. Jo flere fingre, jo mer relevant.

De fleste rekker to eller tre fingre i været. Noen få strekker opp fire fingre. «Lite relevant», kan vi sammen konkludere.

Så forteller jeg tre korte historier. Om tre mennesker som har fått sin økonomiske fremtid avgjort av om de tidlig tegnet helse- og uføreforsikring. Fortellingene tar til sammen 5-6 minutter.

Først blir det stille. Ikke ubehagelig stille – sånn stille som forelesere hater. Nei – dette er oppmerksomhets-stille. Jeg ser at de tenker og bearbeider det de har hørt.

Så kommer en masse spørsmål og kommentarer. Jeg forklarer og setter i sammenheng. Bruker fagets begreper og viser mulige alternative utfall. Tegner og forklarer. Studentene fortsetter å kommentere og spørre.

På slutten av forelesningen ber jeg igjen studentene gi tegn om hvor relevant temaet er for dem. Nå bruker alle begge hendene for å markere relevansen. Og det blir det mange 10-ere.

«Alle» retorikk- og læringsmodeller understreker betydningen av relevans, så det trenger jeg ikke å fortelle deg.

At relevans var så enkelt å etablere, visste du kanskje ikke?

Ta kontakt på telefon 92 60 73 18 eller post@hermenes.no om du ønsker å lære mer om mikrohistorier eller andre verktøy innen pedagogikk, retorikk eller reklame.

1 svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *