Internkommunikasjon – fra viktig til kritisk faktor

Suksessfulle selskaper har for lenge siden forstått at god internkommunikasjon er vesentlig for et godt omdømme og god lønnsomhet. Mens det tidligere var et fåtall ansatte som aktivt kommuniserte på vegne av selskapet, er dette nå i sterk endring.

 Til nå har det vært ledelsen og et fåtall informasjonsmedarbeidere som har kommunisert på vegne av selskapet, i hvert fall på papiret. I alle år har mange ansatte vært i kontakt med kunder og leverandører, men de har ikke vært definert som en del av kommunikasjonsteamet. Internkommunikasjon har hatt som formål å sikre at ansatte kan gjøre sin jobb på best mulig måte. Omdømmebygging og kundepleie ut over salgsavdelingen har ikke vært sentral for internkommunikasjonen.

Nettsider, blogger og sosiale medier gir nye spilleregler
Ansatte har i alle år omtalt arbeidsplassen sin, og med private blogger og gjennom sosiale medier får dette en helt annen spredning. Få selskaper har forstått hva dette betyr for krav til ledelse, bedriftskultur  og dermed internkommunikasjonen. Hva som må til for at alle ansatte omfattes av det aktive omdømmearbeidet er ukjent for mange ledere.

Sentralisering og kontroll av budskap kan ikke styres på tradisjonell måte, og mange trenger hjelp til organisering og opplæring av ledere og ansatte for å beherske de nye mediene.

 Sperring av Facebook
Noen «løser» problemet med ved å sperre for Facebook og andre sosiale medier. Dette fremstår mer og mer panisk. Tilgjengelighet via telefon er like enkelt, og forbud skaper neppe det omdømmet selskapet ønsker. Forleden dukket det opp en forespørsel fra et selskap som følte presset om å åpne Facebook. De tenkte at de skulle åpne dersom ansatte brukte et sett av godkjente uttalelser om selskapet, dersom de skulle omtale arbeidsgiveren.  Ikke en anbefalt løsning!  Misfornøyde ansatte utgjør en større omdømmerisiko enn tidligere, og må håndteres klokt.

Gode intranett krever mange bidragsytere
Mange ansatte må delta på intranett og i interne sosiale medier dersom disse skal fungere godt. Det stiller krav til nye ferdigheter, eller forsterking av grunnleggende ferdigheter:

  • Skrive gode tekster
  • Felles terminologi
  • Bruk av bilder og illustrasjoner
  • Video

Mens noen tviholder på sentral styring av informasjonen og får svært begrenset kapasitet, åpner andre for at alle kan delta og mangedobler sin påvirkningskraft. Hva vil du gjøre?

Hermenes AS  driver kommunikasjonsrådgivning og har bl.a. disse kursene:

  • «Beyond Bullet Points» – utvikling av gode presentasjoner for alle som er lei av tradisjonelle Power Point presentasjoner, og som ønsker å inspirere, motivere og formidle på en god måte.
  • «Hjelp jeg må holde foredrag!» – Hvordan beherske selve gjennomføringen av en presentasjon, tale eller intervju.
  • Bli sett – og hørt – på nett!

 ta kontakt med anne.guri@hermenes.no – tlf. 92 60 73 18

1 svar
  1. Anne Guri
    Anne Guri says:

    Kommentar mottatt via LinkedIN:

    Jeg støtter fullt opp om dine tanker her. Det goir inspirasjon, som jeg takker for. Dette tema skal jeg ta opp internt hos oss på første ledermøte! Det å unngå å ha en offensiv og omdømmebyggende strategi på kommunikasjonen blir, som du trekker frem, meget viktig. Når det gjelder offentlig sektor vil det også kunne utgjøre en «konkurransefaktor» og bidra til «innflyttelyst» dersom vi bygger godt rennome innad og ikke minst utad, slik at ansatte er stolt av og formidler positive forhold fra sin kommune.
    Posted by Gunn Andersen

    Svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar til Anne Guri Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.